Taakvelden

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

In 2023 richten we ons vooral op:

Uitvoeren van wettelijke taken: bestrijding van onderwijsachterstanden, toezicht/handhaving kinderopvang en leerplichtwet, toezicht openbaar onderwijs, tegengaan van voortijdig schoolverlaten, uitvoeren van regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC), uitvoeren Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en leerlingenvervoer.

Lokaal Educatieve Agenda en plan corona en jeugd uitvoeren: samen met de lokale partners uitvoering geven aan de Lokaal Educatieve agenda 2020-2024 ‘Iedereen doet mee’ en het plan jeugd en corona. We monitoren de voortgang via een monitor en rapporteren daar jaarlijks over. In 2023 nemen we de intensivering rondom Rijke Schooldag mee in de huidige LEA en gaan we van start met de herijking van het LEAkader 2024 en verder. Daarin zal ook het vergroten van kansengelijkheid en de intensivering van de rijke schooldag worden meegenomen.

Uitvoering geven aan Spilbegroting 2023-2026: samen met de SPIL-partners de activiteiten uitvoeren zoals in de begroting is opgenomen en de resultaten van deze inzet monitoren middels een SPILmonitor voor de zomer.

Uitvoering geven aan stadsplan basisvaardigheden: vanuit een multihelix samenwerking uitvoering geven aan het herijkte stadsplan basisvaardigheden met de ambitie om jaarlijks meer laaggeletterde inwoners te bereiken. In 2023 gaan we ook aan de slag met het kader vanaf 2024 en verder. Daarnaast geven we invulling aan de opdracht om tot stadsdeelbibliotheken te komen. Daarvoor maken we gebruik van de intensiveringsmiddelen vanuit het bestuursakkoord. Daarnaast gaan we met het bedrijfsleven in gesprek over welke bijdrage zij kunnen leveren als het gaat om taallessen. Daarvoor maken we gebruik van de intensiveringsmiddelen vanuit het bestuursakkoord. Daarnaast gaan we met het bedrijfsleven in gesprek over welke bijdrage zij kunnen leveren als het gaat om taallessen.

Plan aanpak voortijdig schoolverlaten uitvoeren: samen met de gemeenten en het onderwijs in de regio voeren we het regionaal programma naar de juiste plek 2020-2024 en het RMC-kader 2021-2024 (regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) uit. We zetten extra in op een brede jongerenaanpak voor de jongeren die zonder startkwalificatie thuis (komen te) zitten. Gaan in 2023 van start met de herijking van het kader VSV en RMC 2024 en verder. Het belang van het behalen van een startkwalificatie en duurzaam aan het werk zal daarbij centraal staan waarbij ook aandacht is voor het bevorderen van gelijke kansen.

Continuering constructieve samenwerking: continuering van de constructieve lokale en regionale samenwerking, zodat ook samen adequaat opgetrokken wordt in tijden van crisis (coronacrisis, vluchtelingenstroom Oekraïne).

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 08:50:23 met de export van 09/27/2022 16:07:32