Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen | 69% | 68% | 70% | 70% | 70% | 70% | ||
Toelichting cijfers: | Het streven is dat 70%van de doelgroepleerlingen gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen eind groep 3 t.o.v. landelijk. Dit streefpercentage is bijna gehaald; de realisatie 2021 bedraagt 69%. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | De score voor technisch lezen is bepaald d.m.v. het afnemen van de drie-minuten-toets (DMT) aan het eind van groep3. De DMT meet hoe nauwkeurig en hoe snel een kind kan lezen door vast te stellen hoeveel losse woorden het kind in drie minuten tijd kan lezen. | |||||||
Motivatie keuze: | Doelgroepleerlingen betreffen kinderen die als peuter een indicatie voor Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) kregen, met als doel om zonder/met minder taalachterstanden in te stromen in groep 3. Het % geeft aan hoe deze kinderen scoren t.o.v. landelijke cijfers. op het gebied van technisch lezen. We weten ook de technische leesontwikkeling van niet-doelgroep leerlingen en kunnen zo beoordelen of doelgroepkinderen de achterstanden hebben ingehaald t.o.v. niet-doelgroepkinderen. | |||||||
Bron: | SPILmonitor | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% leerlingen met startkwalificatie | 86% | 86% | 86% | 86% | 86% | 86% | ||
Toelichting cijfers: | Ambitie is dat we het niveau behouden dat minimaal 86% van de 22 jarige leerlingen een startkwalificatie in bezit heeft. | |||||||
Toelichting indicator: | De indicator geeft het percentage 22 jarige leerlingen weer met een startkwalificatie. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. Met een startkwalificatie heb je meer kans op een baan. | |||||||
Motivatie keuze: | Berust op een regionaal instrument (Centrale leerlingenregistratie Zuidoost-Brabant) . Met het % vsv breng je de uitvallers in beeld, met deze indicator breng je de positieve kant in beeld. Leerlingen van 18 tot 23 jaar krijgen hulp van Regionale Meld- en Coördinatiepunten (RMC-regio’s) om toch een startkwalificatie te halen. | |||||||
Bron: | DUO | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 2,58% | 2,1% | 2,1% | 2,1% | 2,1% | 2,1% | ||
Toelichting cijfers: | Over schooljaar ‘19/’20 heeft Eindhoven een betere prestatie neergezet dan het jaar daarvoor. De regio scoort met 1, 66% net onder het landelijk gemiddelde van 1,72%. Eindhoven zit, net als de G4, boven het landelijk gemiddelde. Dat betekent ook dat de lokale ambitie noodzakelijk hoger ligt dan de regionale ambitie. | |||||||
Toelichting indicator: | Het percentage voortijdig schoolverlaters woonachtig in Eindhoven. Zij hebben geen startkwalificatie (sk) en volgen geen opleiding. Jongeren die geen sk kunnen halen door een beperking, vallen hier buiten. | |||||||
Motivatie keuze: | Uitvoering van een wettelijke taak. Volgens de RMC-wetgeving moeten gemeenten jongeren zonder sk volgen, gemeenten bieden jongeren begeleiding (terug) naar onderwijs, naar werk of een combinatie daarvan. | |||||||
Bron: | DUO | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% deelnemers volwasseneducatie dat taalvaardiger is geworden | 71% | 71% | 73% | ntb | ntb | ntb | ||
Toelichting cijfers: | De ambitie is om meer deelnemers taalvaardig te laten worden. Het streefcijfer voor 2023 is gebaseerd op de realisatie van 71% in 2022. In 2023 wordt Stadsplan herijkt en dan worden de ambities voor 2024 en verder vastgesteld. | |||||||
Toelichting indicator: | Jaarlijks neemt prof. Dr. Maurice de Greef de Nederlandse Monitor Volwasseneducatie af bij cursisten in de gemeente. Daarbij worden twee meetmomenten gehanteerd waarbij kan worden aangegeven of er een stijging heeft plaatsgevonden. Gemeten wordt in hoeverre de deelnemers zijn taalvaardigheden beter kan toepassen in de praktijk. Er zijn 2 meetmomenten. Een meting aan het begin van een traject en een meting na circa 6 maanden van een traject. Hiervoor wordt het SIT-instrument ingezet. | |||||||
Motivatie keuze: | Deze indicator geeft aan dat de cursist een stijging doormaakt in zijn taalvaardigheid. Daarmee kan men een betere positite in de samenleving ervaren. | |||||||
Bron: | Nederlandse monitor volwasseneducatie | |||||||
Bron type: | overig | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Volwassenen beheersen basisvaardigheden | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
% van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 91% | 93% | 93% | 93% | 93% | 93% | |||
Toelichting cijfers: | In 2021 zijn 91% van de peuters met een indicatie voor VE vanwege (dreigende) taalachterstanden naar de voorschool gegaan. Dit bereik ligt al jaren rond de 90% en willen we vasthouden, maar het liefst iets laten stijgen tot 93%. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Het betreft het % geïndiceerde peuters in de leeftijd van 2,25 tot 4 jaar dat naar een VE-gecertificeerde kinderopvang (=voorschool) gaat. Het consultatiebureau geeft de indicatie af. | ||||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik met voorschoolse educatie, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen. | ||||||||
Bron: | Spilmonitor 2020 | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 70% | 74% | 74% | 74% | 74% | 74% | |||
Toelichting cijfers: | 70% van alle peuters (geïndiceerd en -niet-geïndiceerd) in Eindhoven gaat naar een VE-gecertificeerde voorschool. | ||||||||
Toelichting indicator: | Voor- en vroegschoolse educatie levert een belangrijke bijdrage aan de (taal)ontwikkeling van peuters en kleuters met als uiteindelijk doel, dat kinderen zonder/met minder taalachterstanden instromen in groep 3. | ||||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen | ||||||||
Bron: | Spilmonitor | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal laaggeletterde cursisten | 2.885 | - | 3.490 | ntb | ntb | ntb | |||
Toelichting cijfers: | Bereik in 2021 van aantal cursisten die in een traject zitten om aan hun basisvaardigheden te werken. Van daaruit willen we een jaarlijkse stijging van 10% bereiken. Conform de afspraak vanuit het Stadsplan Basisvaardigheden. Het aantal deelnemers komt voort uit de jaarlijkse uitvraag richting formele en non-formele educatie aanbieders. In 2023 wordt Stadsplan herijkt en dan worden de ambities voor 2024 en verder vastgesteld. | ||||||||
Toelichting indicator: | Middels een jaarlijkse uitvraag naar alle uitvoerende partners. | ||||||||
Motivatie keuze: | Gezien de stijging die we hebben doorgemaakt tussen de gestelde doelstelling uit het Stadsplan 2019-2023 en het geactualiseerde Stadsplan Basisvaardigheden 2021-2023 is ervoor gekozen om de ambitie aanzienlijk te verhogen. | ||||||||
Bron: | Gemeentelijke uitvraag richting uitvoerende partijen. | ||||||||
Type bron: | enquête | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs jaar later | 67% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | |||
Toelichting cijfers: | De ambitie is: in 2025 86% van de jongeren in een kwetsbare positie in opleiding of werk. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom onderwijs volgt binnen het mbo | ||||||||
Motivatie keuze: | % geeft inzicht in mate waarin er sprake is van een sluitende aanpak. De sluitende aanpak is erop gericht dat kwetsbare jongeren niet uitvallen. Met de indicatoren uitstroom naar onderwijs en werk volgen we deze jongeren en krijgen we inzicht in welk deel ‘goed terecht komt’ in onderwijs of werk. | ||||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | 10% | 15% | 15% | 16% | 16% | 16% | |||
Toelichting cijfers: | De ambitie is: in 2025 86% van de jongeren in een kwetsbare positie in opleiding of werk | ||||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom werk heeft voor minimaal 12 uur per week (landelijke richtlijn rijksoverheid) | ||||||||
Motivatie keuze: | Indicator zegt iets over de mate waarin sprake is van een sluitende aanpak. De sluitende aanpak is erop gericht dat kwetsbare jongeren niet uitvallen. Met de indicatoren uitstroom naar onderwijs en werk volgen we deze jongeren en krijgen we inzicht in welk deel ‘goed terecht komt’ in onderwijs of werk. | ||||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% VSV-ers uitgestroomd naar onderwijs jaar later | 23% | 24% | 25% | 26% | 26% | 26% | |||
Toelichting cijfers: | De ambitie is in 2025 86% van de jongeren in een kwetsbare positie in opleiding (deze indicator) of werk (andere indicator). De streefnormen en indicatoren worden om de vier jaar, bij het opstellen van het regionale programma opgesteld. De huidige normen geleden voor de periode 2020-2024. De vastgestelde streefnormen in het programma zijn leidend. In de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020-2024 is dit terug te vinden bij art. 3.1 etc. https://wetten.overheid.nl/BWBR0043356/2022-01-01 Voor de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2025-2028 moeten deze nog vastgesteld gaan worden. De streefcijfers van de regio zijn een afgeleide van de landelijke streefcijfers. Voor mbo zit dat in de Kwaliteitsafspraken/ kwaliteitsagenda van de individuele instelling. Die loopt eind van dit jaar af er komt een vervolg op. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren dat een jaar na uitstroom onderwijs volgt binnen mbo. | ||||||||
Motivatie keuze: | Indicator zegt iets over de mate waarin sprake is van een sluitende aanpak. | ||||||||
Bron: | |||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% VSV-ers uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | 46% | 38% | 39% | 40% | 40% | 40% | |||
Toelichting cijfers: | De ambitie is in 2025 86% van de jongeren in een kwetsbare positie in opleiding (andere indicator) of werk (deze indicator). De streefnormen en indicatoren worden om de vier jaar, bij het opstellen van het regionale programma opgesteld. De huidige normen geleden voor de periode 2020-2024. De vastgestelde streefnormen in het programma zijn leidend. In de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020-2024 is dit terug te vinden bij art. 3.1 etc. https://wetten.overheid.nl/BWBR0043356/2022-01-01 Voor de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2025-2028 moeten deze nog vastgesteld gaan worden. De streefcijfers van de regio zijn een afgeleide van de landelijke streefcijfers. Voor mbo zit dat in de Kwaliteitsafspraken/ kwaliteitsagenda van de individuele instelling. Die loopt eind van dit jaar af er komt een vervolg op. | ||||||||
Toelichting indicator: | |||||||||
Motivatie keuze: | |||||||||
Bron: | |||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||