Tot dit taakveld behoren de kosten van de bestuursorganen en de facilitering ervan:
college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten, representatiekosten e.d.);
raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.);
de ondersteuning van de raad, griffie;
regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking;
lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole;
leges bestuur- en commissieverslagen.
Tot dit taakveld behoren niet:
de ambtelijke ondersteuning en beleidsadvisering van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders horen onder taakveld 0.4;
een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is;
de gemeentesecretaris, die behoort onder taakveld 0.4.
Realiseren van ambities door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking
Toelichting:
Dit taakveld heeft in merendeel betrekking op het realiseren van onze ambities door bestuurlijke en ambtelijk samen te werken in wisselende coalities en op wisselende schaalniveaus. Denk aan opgaven zoals ons voorzieningenniveau op een hoger niveau brengen, de energietransitie, de circulaire economie, digitalisering, veiligheid en mobiliteit. Onder andere door inzet vanuit onze kantoren in Den Haag en Brussel.
Beleidsstukken:
Blijven inzetten op de verbinding en samenwerking met de ons omliggende gemeenten
Toelichting:
Als centrumstad van de Brainportregio blijven we inzetten op de samenwerking met omliggende gemeenten. In het stedelijk gebied geven we met de andere acht gemeenten uitvoering aan de agenda voor wonen en economie, voorzieningen en ruimte. Op het niveau van Zuidoost-Brabant werken we samen op de thema’s economie, mobiliteit, energietransitie en transitie landelijk gebied.
Uitvoering Stedelijke agenda Brabantstad
Toelichting:
We geven met de grote Brabantse steden en de provincie uitvoering aan de Stedelijke Agenda BrabantStad waarbij we onze inzet uitlijnen met onze bestuurlijke prioriteiten en ambities. We maken werk met werk en kiezen die speerpunten waar het loont om op Brabantse schaal samen te werken. Dit doen we op een wijze die past bij ons uitgangspunt dat BrabantStad een licht bestuurlijk netwerk is en blijft met zo min mogelijk bestuurlijke drukte en met een agenda die resultaatgericht is.
Versterking van triple helix-samenwerking
Toelichting:
Samen met de triple helix-partijen in de regio geven we uitvoering aan de ambities via de Brainport Agenda . Alle inwoners moeten daar uiteraard van profiteren. We zetten dan ook volop in om de triple helix-samenwerking van overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen bij te laten dragen aan de brede welvaart. Met onze innovatie-campussen verstevigen we -samen met Brainport Development- de onderlinge samenwerking in een bestuurlijk campussenoverleg.
Intensivering samenwerking
Toelichting:
Samen met de regionale triple helix, de provincie en het Rijk zetten we in op de versterking van het woon- en leefklimaat van Eindhoven als centrumstad van de Brainportregio. Dat doen we in het kader van de doorontwikkeling van de mainportstatus van de Brainportregio. We benutten daartoe o.a. de regionale – in de MRE ondergebrachte- portefeuillehoudersoverleggen, en het bestuurlijk coördinatieteam schaalsprong, -en op nationaal niveau -het Bestuurlijk Overleg Brainport. Daarnaast zetten we in op verdere intensivering van de samenwerking met de G4 / G6 (G4, samen met Groningen en Eindhoven).
Bestuurlijke netwerken en samenwerkingsverbanden
Toelichting:
Nationaal blijven we bestuurlijk actief in netwerken en samenwerkingsverbanden die ons helpen om onze ambities te realiseren. Voorbeelden hiervan zijn de VNG, het G40-netwerk (met name de sociale pijler) en het Netwerk Kennissteden.
Samenwerking op Europese schaal
Toelichting:
Op Europese schaal zetten we in op belangenbehartiging en positionering van Eindhoven en de Brainport regio via ons netwerk binnen de Europese commissie en met leden van het Europees parlement en met onze internationale netwerken zoals bijvoorbeeld Eurocities, European Region Research and Innovation Network (ERRIN), The European Network of Living Labs (ENoLL), Local Government for Sustainability (ICLEI) en POLIS (een netwerk rondom innovatieve mobiliteitsoplossingen). Europese investeringsmiddelen naar Eindhoven halen om een impuls te geven aan de realisatie van onze ambities, is een belangrijk speerpunt. De Europese Commissie zet stevig in op de Green Deal en Digitalisering. Dit biedt veel kansen.
Inwoners en overheidsparticipatie
Toelichting:
De grote opgaven waar Eindhoven voor staat vragen meer dan ooit om goede samenwerking, tussen overheid, bedrijfsleven, instellingen en inwoners. We willen meer zeggenschap geven aan onze inwoners en hun een stevige stem geven in de ontwikkelingen die hun rechtstreeks raken. Hiervoor gaan we meer innovatieve vormen van participatie gebruiken, in het bijzonder om meer groepen die nu nog niet of ondervertegenwoordigd zijn, zoals jongeren en het stille midden, mensen met een beperking enzovoort te betrekken. Bovendien werken we aan duidelijke kaders, afspraken en verwachtingsmanagement voor- , na- en tijdens het participatieproces, met specifieke aandacht voor duidelijke communicatie naar deelnemers over wat met hun inbreng gedaan is. • We stellen de nieuwe verordening participatie vast • We ontwikkelen samen met de stad instrumenten en kaders om deze gemeentebreed in werking te zetten • We geven meer participatie trajecten een innovatief karakter en zetten meer in op digitalisering van participatie om meer groepen te bereiken en meer stem te geven aan de huidige en toekomstige inwoners van de stad We organiseren werksessies met de raad en de stad om samen het thema en de opzet van een toekomstige burgerberaad op te stellen.
Deze ambitie vraagt om een gemeentelijke organisatie die naar haar inwoners luistert, naast hen staat en hen betrekt in besluitvorming. Het aantal inwoners en daarmee de omvang van participatie blijft groeien. Dit is een stevige en portefeuille overstijgende opgave.
In 2023 richten we ons vooral op:
•
Stedelijk Gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven:: in 2023 stellen we de nieuwe samenwerkingsagenda’s voor 2023 - 2026 vast en starten we met de uitvoering.
•
BrabantStad: in 2023 stellen we de herijkte stedelijke agenda BrabantStad vast voor 2023 - 2026 en starten we met de uitvoering. Belangrijk uitgangspunt voor Eindhoven is dat het lichte bestuurlijke karakter van het BrabantStad netwerk behouden blijft en dat de agenda resultaatgericht is. Voor ons staat het belang van de ontmoeting en de inhoudelijke meerwaarde van de samenwerking (vanuit stedelijk perspectief) centraal.
•
Versterking van triple helix-samenwerking: ontwikkeling van een Sociale Brainport Agenda, waarbij de samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven wordt uitgebreid met maatschappelijke organisaties en wordt gezocht naar nieuwe ideeën en creatieve vormen om inwoners beter te betrekken bij beleids- en besluitvorming.
•
Samenwerking op Europese schaal: voor positionering, belangenbehartiging en aantrekken van middelen voor het realiseren van onze stedelijke ambities, waarin de Europese missie Klimaatneutrale en Slimme steden en de onderhandelingen voor het klimaatcontract een belangrijk speerpunt is. We herijken de speerpunten en prioriteiten voor inzet op basis van het nieuwe collegeprogramma en de daaruit voortvloeiende Eindhovense opgaven.
Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 08:50:23 met de export van 09/27/2022 16:07:32