Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 107 | 94 | 85 | 76 | 68 | 63 | ||
Toelichting cijfers: | Het doel is om jaarlijks het aantal ernstige verkeersongevallen met 10% te verminderen. In het jaarlijks te ontwikkelen actieplan verkeersveiligheid zal in beeld worden gebracht welke maatregelen daar voor nodig zijn. Tijdens de coronacrisis zagen we afwijkende resultaten. Inmiddels zien we dat dit een tijdelijk effect is geweest. In de begroting voor 2023 zijn we uitgegaan van een normaal (hersteld) verkeersbeeld. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Aantal ernstige verkeersongevallen op gemeentelijke wegen. Wegen die vallen onder andere wegbeheerders zoals de Randweg (A2/N2) worden hierin niet meegenomen. | |||||||
Motivatie keuze: | Het aantal ernstige verkeersongevallen geeft een indicatie van de verkeersveiligheid in Eindhoven. Het streven naar minder verkeersongevallen (en slachtoffers) maakt onderdeel uit van de strategische doelen die verwoord zijn in de Visie Eindhoven op Weg (2013). | |||||||
Bron: | VIA Ongevallendatabase | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Auto-intensiteiten in het centrum | 98 | 97 | 96 | 95 | 94 | 93 | ||
Toelichting cijfers: | We willen het aantal motorvoertuigen in het centrum terugdringen. De index is vastgezet op 2019, het laatste representatieve jaar voordat de menukaart autoluw centrum is vastgesteld. Komende jaren willen we een daling van 7% ten opzichte van het basisjaar 2019 realiseren. We zetten in op een verlaging met het stimuleren van lopen, fietsen en het OV enerzijds, en het verbeteren van doorstroming op de Ring anderzijds. | |||||||
Toelichting indicator: | Monitoren van het aantal auto's in het centrum. 2019=100. Auto-intensiteiten in het centrum berekenen we door het aantal gemotoriseerde voertuigen in de drie belangrijkste spoortunnels binnen de Ring (Vestdijktunnel, Boschdijktunnel en Elisabethtunnel) op te tellen. Dit vormt een belangrijke indicator voor de ontwikkeling en gebruik van autogebruik in en door het centrum. | |||||||
Motivatie keuze: | We willen minder autoverkeer in het centrum. We gebruiken onze telpunten om het aantal voertuigen te registreren. | |||||||
Bron: | Eigen telpunten | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Voetganger vriendelijk | 7,4 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8 | ||
Toelichting cijfers: | In Eindhoven op Weg is de voetganger als belangrijkste modaliteit beschreven. Daarom streven we jaarlijks naar een verbetering van de voetgangervriendelijkheid. | |||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor voetganger-vriendelijkheid | |||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaam verkeer stimuleren en faciliteren. Hierover is relatief weinig data beschikbaar, en mede daarom vragen we het tijdens de inwonersenquête naar een rapportcijfer. Bovendien kunnen we hiermee goede vergelijking maken met andere vervoerswijzen. | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Fiets vriendelijkheid | 7,4 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8.0 | ||
Toelichting cijfers: | We willen langzaam verkeer stimuleren en faciliteren. Hierover is relatief weinig data beschikbaar, en mede daarom vragen we het tijdens de inwonersenquête naar een rapportcijfer. Bovendien kunnen we hiermee goede vergelijking maken met andere vervoerswijzen | |||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor fiets vriendelijkheid | |||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaamverkeer stimuleren en faciliteren, daarom goed om de beleving van de fietsvriendelijkheid te monitoren | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
OV vriendelijkheid | 7,2 | 7,4 | 7,5 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | ||
Toelichting cijfers: | We streven naar een jaarlijkse verbetering van de OV vriendelijkheid. | |||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor OV vriendelijkheid | |||||||
Motivatie keuze: | We willen OV stimuleren, daarom monitoren we de beleving van de OV vriendelijkheid. Bovendien kunnen we hiermee goede vergelijking maken met andere vervoerswijzen. | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 7,4 | 7,5 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | ||
Toelichting cijfers: | De ambitie is om de bereikbaarheid van het centrum te verbeteren. Omdat er geen grote verandering/stijging van een rapportcijfer is te verwachten is de ambitie uitgedrukt in een stijging van een tiende procentpunt per jaar. | |||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van de rapportcijfers voor de bereikbaarheid van het centrum met auto, fiets en openbaar vervoer uit de inwonersenquête. | |||||||
Motivatie keuze: | Een rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum laat zien hoe bewoners de bereikbaarheid van het centrum ervaren. Een goede bereikbaarheid maakt het centrum aantrekkelijker en leefbaarder conform de strategische doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op Ring | 126 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | ||
Toelichting cijfers: | De doorstroming op de Ring is in Coronajaar 2021 veel hoger geweest door weinig verkeer op de weg. Inmiddels is de situatie weer vergelijkbaar met pre-corona en hanteren we een verbetering van de doorstroming met 1 procentpunt per jaar ten opzichte van het laatste representatieve jaar voor Corona (2019). | |||||||
Toelichting indicator: | Toename van verkeer en doorstroming op de Ring, 2019=100. Doorstroming wordt berekend op basis van floating car data. | |||||||
Motivatie keuze: | Op de ring en de radialen heeft de vlotte doorstroom van auto’s prioriteit, zodat het verkeer snel om en uit de stad geleid kan worden. Het is een belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad, het autoluw maken en de verdichting van het centrum. | |||||||
Bron: | Floating car data | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal fietsers op fietsroutes | 99 | 106 | 108 | 110 | 112 | 113 | ||
Toelichting cijfers: | We willen dat er jaarlijks meer gefietst wordt en dit is vertaald in een groei van 2 procentpunt per jaar. Hierbij is gekozen voor het laatste representatieve jaar voor Corona als uitgangspunt (2019=100). Zo monitoren we of, en zo ja in welke mate, het aantal fietsers gedurende de jaren toeneemt. | |||||||
Toelichting indicator: | Tellen van het aantal fietsers op fietsroutes. | |||||||
Motivatie keuze: | We zetten in op het stimuleren van fietsgebruik, omdat het gezond, duurzaam is, en een belangrijke oplossing voor de bereikbaarheid van de stad. Elk jaar zetten we in op een toename van het aantal fietsers | |||||||
Bron: | Eigen telpunten | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) | 113 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | ||
Toelichting cijfers: | De doorstroming op de Ring is in Coronajaar 2021 veel hoger geweest door weinig verkeer op de weg. Inmiddels is de situatie weer vergelijkbaar met pre-corona en hanteren we een verbetering van de doorstroming met 1 procentpunt per jaar ten opzichte van het laatste representatieve jaar voor Corona (2019). | |||||||
Toelichting indicator: | We streven naar een betere doorstroming op de belangrijke toegangswegen (incl Ring) | |||||||
Motivatie keuze: | Op de ring en de radialen heeft de vlotte doorstroom van auto’s prioriteit, zodat het verkeer snel om en uit de stad geleid kan worden. Het is een belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad, het autoluw maken en de verdichting van het centrum. | |||||||
Bron: | Floating car data | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 62% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ||
Toelichting cijfers: | In 2012 (referentiejaar bepalen doelstelling Eindhoven op Weg) was het aandeel duurzame mobiliteit 58%. Het doel is om dit te laten groeien tot 66% in 2025. De afgelopen jaren is het aandeel duurzame mobiliteit sneller gegroeid dan verwacht, het in 2016 verwachte aandeel van 60% werd in 2013 al gerealiseerd. Daarna is het aandeel duurzaam vervoer in de modal split al jaren op een stabiel niveau gebleven. | |||||||
Toelichting indicator: | De modal split is de verdeling van de vervoerswijzen over een aantal reisbestemmingen samen. De modal split wordt in Eindhoven gemeten via de inwonersenquête en zegt dus alleen iets over de vervoerskeuze van de inwoners van Eindhoven. Het percentage duurzaam vervoer is het aandeel lopen, fiets en OV gebruik bij elkaar opgeteld. Het percentage duurzaam vervoer wordt ook wel het aandeel duurzame mobiliteit genoemd. | |||||||
Motivatie keuze: | De modal split laat zien in welke mate Eindhovenaren kiezen voor duurzame vervoerswijzen. Het streven naar een verandering in de verdeling van vervoerswijzen, met andere woorden vaker lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer, maakt onderdeel uit van de strategische Doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | |||||||
Bron: | Inwonersenquête | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen | 1.107 | 1.350 | 2.650 | 2.650 | 2650 | 2650 | ||
Toelichting cijfers: | In het vergunningenmodel van de gemeente Eindhoven is er een maximum aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen. Voor 2023 zijn dit er 2.650. | |||||||
Toelichting indicator: | Overzicht van het aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen (o.a. fietsen, scooters en auto’s). | |||||||
Motivatie keuze: | Deelmobiliteit is een belangrijke faciliteit bij het stimuleren van duurzame mobiliteit. Hiermee wordt het mogelijk om flexibeler te reizen door de stad, en minder afhankelijk te zijn van een privé auto | |||||||
Bron: | Informatie leveranciers en vergunningen | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in EHV (RDW) | 3.845 | 3.174 | 3.491 | 3.840 | 4.224 | 4.646 | ||
Toelichting cijfers: | We willen het aantal elektrische auto’s laten toenemen, zodat er minder uitstoot is in de stad. Uiteindelijk is het ook noodzakelijk om niet alleen het absoluut aantal emissievrije voertuigen in Eindhoven te laten toenemen, maar ook het aandeel ten opzichte van het totale wagenpark. In 2022 gaat het om een aandeel van 2,8%. | |||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal geregistreerde voertuigen van de RDW van zowel volledig elektrisch als plugin hybrid. Dit betekent niet altijd dat voertuigen ook daadwerkelijk rondrijden in Eindhoven. Bijvoorbeeld bij leasevoertuigen is de plek van registratie afwijkend aan de plek van de autobestuurder. | |||||||
Motivatie keuze: | We stimuleren het gebruik van andere vervoerswijzen dan automobiliteit, als er echter alsnog gebruik wordt gemaakt van een auto, willen we dat deze schoon is. Dit draagt bij aan een schonere stad. De stip op de horizon is om in 2030 een emissievrije zone te introduceren binnen de Ring. Het Eindhovense beleid is er nu op gericht het aantal en het aandeel emissievrije voertuigen in Eindhoven komende jaren te laten groeien. | |||||||
Bron: | RDW | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% inwoners dat tevreden is over inrichting openbare ruimte | 66% | >75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
Toelichting cijfers: | Betreft het % inwoners dat tevreden is over de inrichting van de openbare ruimte. | |||||||
Toelichting indicator: | Percentage inwoners dat tevreden is over de inrichting van de openbare ruimte | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of inwoners tevreden zijn of wij de straten goed inrichten (zijn de straten aantrekkelijk ingericht , is er sprake van voldoende groen, toegankelijkheid, veiligheid etc.) | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% inwoners dat tevreden is over onderhoud openbare ruimte | 68% | >75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
Toelichting cijfers: | Geeft het % inwoners weer dat tevreden is over de manier waarop de gemeente de openbare ruimte onderhoud (schoon, heel en netjes). | |||||||
Toelichting indicator: | Betreft het % inwoners dat tevreden is over het onderhoud van de openbare ruimte | |||||||
Motivatie keuze: | Sluit aan op de technische monitor in hoeverre de basiskwaliteit op verschillende onderwerpen op het gebied van onderhoud wordt behaald. Hierdoor presenteren we zowel de objectieve als de subjectieve cijfers. Een goed onderhouden openbare ruimte draagt bij aan een aantrekkelijke en leefbare stad. | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% bewoners dat vindt dat het in de buurt goed verlicht is | 78% | - | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
Toelichting cijfers: | Betreft het % inwoners dat tevreden is over de verlichting in zijn/haar buurt. | |||||||
Toelichting indicator: | % inwoners dat aangeeft dat de buurt goed verlicht is. Hoewel dit een nieuwe indicator betreft, is deze vraag in 2021 uitgevraagd. Het gerealiseerde percentage was toen 78% | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of bewoners tevreden zijn over de inzet op openbare verlichting. In 2022 is het programma stedelijke verlichting Eindhoven door de raad vastgesteld. Daar is in opgenomen dat we vanaf 2023 sensoren gaan toepassen. Deze indicator geeft een indicatie of bewoners tevreden zijn met het resultaat van deze inspanning. | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Basiskwaliteit wegen | 87% | 90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Toelichting cijfers: | - gekoppeld aan landelijke systematiek/streefwaardes (CROW) | |||||||
Toelichting indicator: | - Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief is gemeten: Hoeveel % van de wegen voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat. | |||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau (weginspectie) die werkt volgens landelijk vastgestelde systematiek (CROW). Technische inspectie vindt 1x per 2 jaar plaats | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | overig | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels | 94% | 90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Toelichting cijfers: | - gekoppeld aan landelijke systematiek/streefwaardes (CROW) | |||||||
Toelichting indicator: | - Geeft inzicht in de technische kwaliteit van bruggen, tunnels en viaducten: het geeft inzicht in het % bruggen, tunnels en vaducten dat voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | |||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau op basis van landelijke richtlijnen (CROW), 1x per 2 jaar, visueel elk jaar | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | overig | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Basiskwaliteit schoon en netjes | 95% | 90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Toelichting cijfers: | - gekoppeld aan landelijke systematiek/streefwaardes (CROW) | |||||||
Toelichting indicator: | - Geeft aan welk % voldoet aan aan de vastgestelde kwaliteit voor reiningen (schoon en netjes) van de openbare ruimte. | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat op het gebied van reinigen (zwerfvuil, onkuris etc.). Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat. | |||||||
Bron: | Gemeente Eindhoven, afdeling kwaliteitscontrole MIBOR (registratietool) | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
Aantal scholen met BVL-label | 38 | 53 | 55 | 55 | 55 | 55 | |||
Toelichting cijfers: | We streven naar een BVL label op alle basisscholen, dit zijn er c.a. 55. Tegelijkertijd zien we de afgelopen jaren dat scholen, mede door Corona, andere prioriteiten leggen. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Het Brabants Verkeersveiligheids Label is een belangrijk pakket in de educatie van de jongste Eindhovenaren | ||||||||
Motivatie keuze: | We streven naar een BVL label op alle basisscholen. Dit is een provinciebreed lespakket om kinderen wegwijs te maken. | ||||||||
Bron: | Provincie / eigen registratie | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal schoolzones | 53 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | |||
Toelichting cijfers: | Het doel is om alle scholen van schoolzones te voorzien. In 2023 is de ambitie om dit te realiseren en te behouden. | ||||||||
Toelichting indicator: | Schoolzones zorgen ervoor dat kinderen op een veilige manier naar school kunnen. | ||||||||
Motivatie keuze: | We streven naar een schoolzone bij elke school waar een schoolzone gemaakt kan worden (= 56 scholen). Daarnaast blijven we ook bestaande schoolzones in overleg met scholen verbeteren en veiliger maken. | ||||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum | 2,5 | 1,4 | 0,9 | 0,6 | 0 | 0 | |||
Toelichting cijfers: | In 2023 resteert er in het centrum 0,9 km weg waar je harder mag rijden dan 30 km/u. Dit willen we voor 2025 teruggebracht hebben naar 0 km. De resterende wegen met 50 km/u in het centrum zijn Stationsweg en Mathildelaan. | ||||||||
Toelichting indicator: | Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum (tussen Westtangent-Dommel-Fellenoord) waar nu nog 50km/u de maximum snelheid is. De westtangent (vanaf Fellenoord via Mauritstraat naar Dr. Schaepmanlaan) is nog niet opgenomen. | ||||||||
Motivatie keuze: | Een belangrijke stap in het autoluw maken van de binnenstad is de snelheid verlagen en wegprofielen terugbrengen naar 30 km/u. Hiermee wordt het centrum veiliger, maar ook aantrekkelijker doordat er meer ruimte is voor een hoogwaardige (groene) openbare ruimte. | ||||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) | 30,5 | 32 | 32 | 33,5 | 33,5 | 33,5 | |||
Toelichting cijfers: | In Eindhoven werken we aan diverse doorfietsroutes. De Slowlane is de route die belangrijke werklocaties aan elkaar verbindt. Er resteert nog 1,5 km op het gedeelte Kasteellaan-Roffart. Dat moet in 2024 klaar zijn. | ||||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft het aantal km Slowlane (geen andere snelfietsroutes). Maximum is 33,5km (Slowlane compleet) | ||||||||
Motivatie keuze: | Met de Slowlane verbinden we de belangrijke werkgelegenheidslocaties en de stad met een hoogwaardige fietsverbinding. | ||||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal km HOV-busbanen | 24 | 29 | 30 | 32 | 32 | 33 | |||
Toelichting cijfers: | De toename van het aantal kilometers gerealiseerde HOV-banen is afgestemd op de planning van de aanleg van HOV2 en HOV in de Huizingalaan. Als deze twee projecten gerealiseerd zijn, komt de HOV3 tussen de Huizingalaan en Eindhoven Airport via de Marathonloop aan bod. De komende jaren wordt HOV3 gefaseerd uitgevoerd. Ook HOV4 (Eindhoven CS – De Run) wordt voorbereid, maar is nog niet opgenomen in de verwachte toename. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het aantal gerealiseerde kilometers vrijliggende HOV-banen. | ||||||||
Motivatie keuze: | We willen het aandeel duurzaam vervoer in de modal split te verhogen. Dit aandeel bestaat uit de vervoerwijzen fiets, openbaar vervoer en lopen. Het verhogen van het openbaar vervoeraandeel gebeurt onder andere door de aanleg van nieuwe HOV-banen. Hoe meer kilometers HOV-baan, hoe aantrekkelijker het wordt om van de bus gebruik te maken, hoe groter de kans op een hoger aandeel openbaar vervoer in de modal split. | ||||||||
Bron: | Overzicht hoeveelheden areaal en objecten openbare ruimte van de afdeling Geoinformatie en Kwaliteit | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal vernieuwde verkeerslichten | 140 | 153 | 162 | 172 | 169 | 173 | |||
Toelichting cijfers: | Jaarlijks worden er ongeveer 11 verouderde verkeerslichten vervangen. Dit aantal is gebaseerd op het gemiddelde aantal vervangingen in de afgelopen jaren. Afgelopen jaren wordt door extra intensiveringsmiddelen het aantal vervangen verkeerslichten per jaar verhoogd naar 15 per jaar. Tegelijkertijd verouderen er weer verkeerslichten, waardoor het totale areaal vernieuwde verkeerslichten niet altijd even sterk meegroeit. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het aantal verkeerslichten dat wordt vervangen. | ||||||||
Motivatie keuze: | In Eindhoven zijn ongeveer 170 kruispunten uitgerust met verkeerslichten, waarvan er nog enkele tientallen sterk verouderd zijn. Deze verouderde verkeerlichten kunnen veel minder verkeer afwikkelen dan nieuwe verkeerslichten, omdat nieuwe verkeerslichten intelligent zijn. | ||||||||
Bron: | Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal parkeerplaatsen op (pop-up) P+R | 910 | 975 | 1.000 | 1.025 | 3500 | 3500 | |||
Toelichting cijfers: | We zetten in op de uitbreiding van het aantal hubs / P+R. op afstand. Afgelopen jaren is met de oplevering van P+R Genneper parken een sprong gemaakt. Komende jaren zetten we in op de realisatie van regionale Smart Hubs. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het betreft zowel hubs op diverse schaalniveaus, P+R als toekomstige regionale Smart Hubs. | ||||||||
Motivatie keuze: | Hubs zijn een belangrijk instrument om reizigers over te laten stappen aan de rand van de stad, zodat er minder auto’s in het centrum of op campussen komen. Naast de realisatie van parkeerplaatsen op hubs, willen we ook het gebruik van de hubs/ P+R’s stimuleren. | ||||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Aantal elektrische laadpunten | 1.313 | 1273 | 1400 | 1540 | 1694 | 1863 | |||
Toelichting cijfers: | Het aantal elektrische laadpalen neemt onder andere toe naar mate er meer aanvragen worden gedaan door inwoners met een elektrische auto. Daarnaast zetten we ook in op het strategisch plaatsen van laadpalen. De schatting is ca 10% groei per jaar, hoewel we zien dat dit afgelopen jaren sterker is gegroeid. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het betreft de registratie van de RDW. | ||||||||
Motivatie keuze: | Voor inwoners die afhankelijk zijn van laadinfrastructuur in de openbare ruimte is het aanbod van laadpalen een belangrijke factor voor de aanschaf van een elektrische auto. Het is aan de gemeente en partners om de groei van laadinfrastructuur te faciliteren zodat de mobiliteit in Eindhoven schoner wordt. | ||||||||
Bron: | Externe registratie | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Groot onderhoud wegen (aantal) | 9 | 11 | 11 | 9 | 10 | 9 | |||
Toelichting cijfers: | De beschikbare budgetten voor groot onderhoud aan wegen zijn gelijkblijvend. Het begrote aantal aan te pakken wegen is afhankelijk van wat er op welke locatie nodig is en of dit een groot of klein project is. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal wegen waar groot onderhoud aan uitgevoerd wordt (incl. herinrichting) | ||||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel wegen pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) | 3 | 6 | 15 | 9 | 10 | 9 | |||
Toelichting cijfers: | De beschikbare budgetten voor groot onderhoud aan bruggen, tunnels en viaducten zijn geblijkblijven. Het begrote aantal is afhankelijk van wat op welke locatie nodig is en of dit een groot of klein project is | ||||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal bruggen, tunnels en viaducten waar onderhoud aan gepleegd wordt. Type onderhoud wordt bepaald op basis van uitkomst van inspecties | ||||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel bruggen, tunnels en viaducten pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Onderhoud openbare verlichting (vervangen aantal armaturen) | - | - | 1000 | 2360 | 2360 | 2360 | |||
Toelichting cijfers: | Het aantal armaturen dat vanuit onderhoud jaarlijks vervangen wordt. Het aantal is afhankelijk van welk deel solitair vervangen kan worden en welk deel meelift met projecten en in welk gebied de armaturen vervangen worden (in sommige gebieden zijn (conform het kwaliteitsniveau) armaturen duurder dan in andere gebieden). | ||||||||
Toelichting indicator: | Het aantal armaturen van de openbare verlichting dat in het kader van onderhoud vervangen worden | ||||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met de beschikbare middelen: hoeveel armaturen worden er in het kader van onderhoud vervangen | ||||||||
Bron: | onderhoudsprogramma | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Uitvoeren straatreinigen (% van totale openbare ruimte) | - | - | 100% | 100% | 100% | 100% | |||
Toelichting cijfers: | Percentage van de openbare ruimte in beheer van de gemeente dat gereinigd wordt conform de vastgestelde kwaliteitsniveaus. 100% van de openbare ruimte in beheer van de gemeente zou door de gemeente gereinigd moeten worden. | ||||||||
Toelichting indicator: | Geeft aan wel deel van de openbare ruimte dat in beheer is bij de gemeente onderhouden wordt. Uitgangspunt is dat 100% onderhouden wordt. | ||||||||
Motivatie keuze: | Heeft een relatie met de behaalde kwaliteit Als een deel van de openbare ruimte niet onderhouden wordt, dan is dit van invloed op de kwaliteit | ||||||||
Bron: | rapportage | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||