Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% inwoners dat zich (zeer) onveilig voelt als gevolg van gevaarlijke stoffen/straling/luchtverontreiniging | 33% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% | ||
Toelichting cijfers: | Gevoelens van onveiligheid worden veroorzaakt door wat burgers ervaren. Uit ervaring weten we dat bij inwoners lang niet altijd bekend is hoe risico’s beperkt en beheerst zijn en/of welke eventuele gezondheidseffecten in welke mate spelen. Er zijn tussen plekken in de stad soms grote verschillen in de beleving van individuele en/of meerdere milieubronnen. Het is nuttig de trend meerjarig op buurtniveau te volgen, zodat waar nodig proactieve communicatie kan plaatsvinden, danwel onderzocht wordt hoe de belasting kan worden beperkt. Incidenten en ontwikkelingen (ook buiten de stad) kunnen van invloed zijn op de beleving. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Bewoners wordt in jaarlijkse inwonersenquête gevraagd naar beleving van de vermelde milieuthema’s. In de inwonersenquête wordt gevraagd in hoeverre Eindhovenaren zich onveilig voelen als gevolg van opslag, gebruik en transport van gevaarlijke stoffen, straling (door bijvoorbeeld zendmasten of hoogspanningslijnen) en luchtverontreiniging in en om Eindhoven (als drie afzonderlijke vragen). De indicator geeft het percentage van inwoners dat zich onveilig voelt door minstens één van de drie oorzaken. Ook zijn de beelden per thema op buurtniveau beschikbaar in Eindhoven in cijfers. | |||||||
Motivatie keuze: | Hinderbeleving wordt bepaald door 1. de mate van fysieke belasting (bv. geluiddruk, kwaliteit lucht e.d.) en 2. Overige belevingsfactoren (zoals angst, zorgen, gehoord worden door autoriteiten e.d.). Beide factoren veroorzaken boven bepaalde drempels negatieve gezondheidseffecten. | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Cumulatief beheerste situatie fysieke leefomgeving | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% inwoners dat last heeft van minstens één vorm van geluidhinder | 47% | 38% | 38% | 38% | 38% | 38% | ||
Toelichting cijfers: | Beheerste situatie mbt geluidhinder (wensbeeld). Zo stil mogelijk en geaccepteerde situatie. | |||||||
Toelichting indicator: | Bewoners wordt in jaarlijkse inwonersenquête gevraagd naar beleving van de verschillende geluidbronnen (van wegverkeer, vliegverkeer, treinverkeer, door bedrijven en horeca, bij evenementen en/of door buren en buurtbewoners). In bewoond gebied is er vaak sprake van invloed van meerdere bronnen op eenzelfde plek (cumulatie). Dat is wat bewoners ervaren. | |||||||
Motivatie keuze: | In de ruimtelijke ontwikkeling en planbeoordeling worden veelal per bron wettelijke rekentools gebruikt voor toetsing van de geluidbelasting aan wettelijke normen. Vaak is er sprake van geluidbelasting van meerdere bronnen op een plek. | |||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Cumulatief beheerste situatie fysieke leefomgeving | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
CO2-uitstoot (% t.o.v. 1990) | - | 104% | 87% | 83% | 79% | 72% | ||
Toelichting cijfers: | De begrote percentages betreffen enkel de directe CO₂-uitstoot, op basis van de doelstellingen uit de klimaatverordening 2016 en de daaruit volgende tussendoelen in het klimaatplan 2021-2025. Momenteel zitten wij op schema om het tussendoel van 2025 te halen en moeten we 1,2x versnellen om het klimaatdoel van 2030 te halen, op basis van de huidige trend van de laatste 5 jaar. Maar de cijfers vertellen niet het hele verhaal. Het verduurzamen van de nationale energiemix en de coronapandemie zorgen voor een sterkere daling dan we komende jaren waarschijnlijk vol kunnen houden. De meest actuele gegevens komen uit 2020, de gegevens van 2021 worden volgend jaar bekend gemaakt. In 2020 zitten we op 100% directe CO₂-uitstoot t.o.v. 1990. Nadere specificaties van de indicatoren worden verder uitgewerkt. | |||||||
Toelichting indicator: | Weergave van CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 | |||||||
Motivatie keuze: | Sluit aan bij doelstelling klimaatverordening | |||||||
Bron: | klimaatmonitor.nl | |||||||
Bron type: | overig | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | CO2 reductie en circulaire samenleving | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
CO2-uitstoot per inwoner (% t.o.v. 1990) | - | 84% | 68% | 64% | 60% | 55% | ||
Toelichting cijfers: | De begrote percentages betreffen enkel de directe CO₂-uitstoot, op basis van de doelstellingen uit de klimaatverordening 2016 en de daaruit volgende tussendoelen in het klimaatplan 2021-2025. De grote uitdaging voor de gemeente Eindhoven is om de CO₂-uitstoot tijdig te verminderen, terwijl de stad enorm groeit. Dat maakt de opgave moeilijker. Daarom monitoren we naast de totale directe CO₂-uitstoot ook de directe CO₂-uitstoot per inwoner t.o.v. 1990. De meest actuele gegevens komen uit 2020, de gegevens van 2021 worden volgend jaar bekend gemaakt. In 2020 zitten we op 81% directe CO₂-uitstoot t.o.v. 1990 per inwoner. Nadere specificaties van de indicatoren worden verder uitgewerkt. | |||||||
Toelichting indicator: | Weergave van de CO2 uitstoot per inwoner ten opzichte van 1990 | |||||||
Motivatie keuze: | Sluit aan bij doelstelling klimaatverordening | |||||||
Bron: | Klimaatmonitor.nl | |||||||
Bron type: | overig | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | CO2 reductie en circulaire samenleving | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
Aantal gesaneerde en onderzochte locaties (bodem) | 137 | 110 | 105 | nnb | nnb | nnb | |||
Toelichting cijfers: | De saneringstaken worden uitgevoerd in medebewind van en voor het rijk. Met IenW is een afspraak (met budget) gemaakt voor de periode tot en met de invoering van de Omgevingswet (1-7-2022). De saneringsopgave in de stad is naar verwachting daarna nog niet afgerond, Met het rijk zal tijdig worden bezien hoe de restopgave in de jaren na medio 2022 is. Het betreft hier complexere en meer langdurige saneringen van met name grondwater. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Aan het schoon maken van de bodem wordt al enkele decennia gestructureerd gewerkt. Het inzicht in de kwaliteit van de bodem wordt steeds completer. Jaarlijks wordt een aantal van de resterend te onderzoeken/schoon te maken locaties aangepakt. Daarbij wordt gewerkt van grof naar fijn: eerst de plekken met de grootste (humane en ecologische) risico’s. De restopgave is in aantallen relatief beperkt, maar qua looptijd en complexiteit lang. Grondwatersaneringen vergen vaak veel tijd (>10jr). In die periode is monitoring nodig. | ||||||||
Motivatie keuze: | De restopgave na 2022 wordt in dat jaar geactualiseerd. | ||||||||
Bron: | Databank Bodeminformatie (ontsloten op Geofundament) | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | dagelijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Cumulatief beheerste situatie fysieke leefomgeving | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
Gesaneerde woningen A- en raillijst | 0 | 96 | 231 | 24 | nnb | nnb | |||
Toelichting cijfers: | Bepaald op basis van restantopgave van lopende afspraken met ministerie van Infrastructuur en Milieu. In 2022: | ||||||||
Toelichting indicator: | Sanering kan bestaan uit een combinatie van bron (minder verkeer, stil asfalt), overdrachts- (geluidscherm/geluidwal) en/of gevelisolatiemaatregelen. De omvang van gevelisolatie hangt af van de (na getroffen bron e/of overdrachtsmaatregelen) resterende gevelbelasting en bestaande bouwkundige staat. Het te realiseren gevelisolatiepakket is maatwerk/woning. Het resultaat is stiller binnenklimaat/gezondere leefomgeving. | ||||||||
Motivatie keuze: | Gezonde en duurzame leefomgeving. Kwaliteit van wonen. | ||||||||
Bron: | Verantwoording per project/straat aan ministerie van Infrastructuur en Milieu: rapportages. | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | dagelijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Cumulatief beheerste situatie fysieke leefomgeving | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||