Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% inwoners dat terugkeert in beschermd wonen | - | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
Toelichting cijfers: | wij baseren ons op de cijfers van 2019 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | percentage inwoners dat nadat een product voor beschermd wonen is afgegeven, binnen een periode van 6 maanden opnieuw een beschikking voor beschermd wonen ontvangt | |||||||
Motivatie keuze: | we willen inzicht in de duurzaamheid van de geboden oplossingen in de tweede lijn, en zicht op de effectiviteit van de nazorg die wij bieden. | |||||||
Bron: | suite | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen of de maatschappelijke opvang | |||||||
Beleidsstukken: | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (onderdeel Beschermd Wonen) | |||||||
% inwoners dat terugkeert in de maatschappelijke opvang | ? | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% | ||
Toelichting cijfers: | KPI vastgelegd in de aanbesteding maatschappelijke opvang met ingang van 2021. In 2021 hanteren we deze KPI voor het eerst. In 2022 geldt hetzelfde percentage. Gezien de complexiteit van de doelgroep is dit een ambitieus percentage. | |||||||
Toelichting indicator: | Het aantal daklozen dat binnen één jaar na afsluiting van het MO Maatwerkvoorziening arrangement en opnieuw dakloos wordt en instroomt in de basisvoorziening. | |||||||
Motivatie keuze: | We willen inzicht in de duurzaamheid van de geboden oplossingen in de tweede lijn, en zicht op de effectiviteit van de nazorg die wij bieden. We zetten herstelacties in om het terugvalpercentage terug te dringen. | |||||||
Bron: | controle bij inlooplocatie | |||||||
Bron type: | overig | |||||||
Frequentie: | overig | |||||||
Hoort bij doel: | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen of de maatschappelijke opvang | |||||||
Beleidsstukken: | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (onderdeel Beschermd Wonen) |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
% inwoners dat gebruik maakt van beschermd wonen t.o.v. het totaal aantal inwoners 18+ | 0,7% | 0.6% | 0.6% | 0.6% | 0,6% | 0,6% | |||
Toelichting cijfers: | het uitgangspunt is het gemiddeld aantal cliënten in beschermd wonen in 2019. De verwachting is dat dit percentage in de komende jaren stabiel blijft. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Deze indicator geeft aan hoe groot het percentage van de Eindhovense inwoners 18+ is, dat gebruik maakt van een voorziening Beschermd Wonen. | ||||||||
Motivatie keuze: | we willen inzicht in het aantal inwoners dat gebruik maakt van beschermd wonen om voldoende ondersteuning aan kwetsbare inwoners te bieden. | ||||||||
Bron: | Suite | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | maandelijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen of de maatschappelijke opvang | ||||||||
Beleidsstukken: | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (onderdeel Beschermd Wonen) | ||||||||
Ratio instroom/uitstroom beschermd wonen | - | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | |||
Toelichting cijfers: | uitgangspunt is de huidige waarde. In 2021 is er een grote uitstroom uit Beschermd wonen naar de WLZ vanwege de openstelling van de WlZ voor chronische GGZ. In 2022 zal gekeken worden of de indicator (ratio) aangepast moet worden. Dit is nu nog niet mogelijk in verband met vertraging bij de instroom bij WLZ (die doorloopt in heel 2021). | ||||||||
Toelichting indicator: | aantal instroom, ten opzichte van aantal uitstroom. | ||||||||
Motivatie keuze: | We willen de instroom in beschermd wonen verminderen en de uitstroom bevorderen. | ||||||||
Bron: | Suite | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen of de maatschappelijke opvang | ||||||||
Beleidsstukken: | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (onderdeel Beschermd Wonen) | ||||||||
% inwoners dat gebruikt maakt van de maatschappelijke opvang t.o.v. het totaal aantal inwoners 18+ | 0,24% | 0,18% | 0,18% | 0,18% | 0,18% | 0,18% | |||
Toelichting cijfers: | Cijfers zijn gebaseerd op de te verwachten realisatie 2022 | ||||||||
Toelichting indicator: | Aantal dakloze inwoners dat gebruik heeft gemaakt van een maatwerkarrangement van maatschappelijke opvang ten opzichte van het aantal inwoners (18+) van de gemeente Eindhoven. | ||||||||
Motivatie keuze: | We willen inzicht in de duurzaamheid van de geboden oplossingen in de tweede lijn, waarbij het ultieme doel is zo min mogelijk mensen (18+) te hebben die gebruik moeten maken van de maatschappelijke opvang door goed werkende preventieve maatregelen. Hoewel we door preventie proberen dakloosheid terug te dringen, verwachten we door de toenemende armoede en krappe woningmarkt een stijging van het aantal dakloze en daarmee het aantal noodzakelijke maatwerkoplossingen | ||||||||
Bron: | CBS en Suite | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen of de maatschappelijke opvang | ||||||||
Beleidsstukken: | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (onderdeel Beschermd Wonen) | ||||||||
Ratio instroom/uitstroom maatschappelijke opvang | - | <1 | <1 | <1 | <1 | <1 | |||
Toelichting cijfers: | Realisatie 2021 niet bekend vanwege onvolledige rapportages en overdracht casuistiek tussen aanbieders. Met aanbieders zijn we in gesprek om deze waarden vanaf 2022 wel te kunnen leveren. Het is de vraag of een ratio onder 1 de komende jaren haalbaar zal zijn, gezien de stijgende armoede, waardoor de instroom groter is, en de krapte op de woningmarkt waardoor de uistroom achterblijft. | ||||||||
Toelichting indicator: | aantal inwoners dat instroomt in de maatschappelijke opvang ten opzichte van duurzame uitstroom | ||||||||
Motivatie keuze: | We willen dat dakloze inwoners met complexe zorgvragen zo snel mogelijk weer deelnemen aan de samenleving. Dit doen we door een passend aanbod aan maatschappelijke opvang, waarin werk en meedoen centraal staan. We willen de instroom in maatschappelijke opvang verminderen door preventie en goede nazorg en duurzame uitstroom bevorderen door effectieve ondersteuning. | ||||||||
Bron: | Suite | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen of de maatschappelijke opvang | ||||||||
Beleidsstukken: | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (onderdeel Beschermd Wonen) |